
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1.  Zakon o javnom informisanju 

 

1.1 Implementacija Zakona o javnom informisanju, obrađena je, jednim delom kroz 

odeljak o slobodi izražavanja.  

 

1.2 Dnevni list Danas objavio je početkom meseca da je na sastanku održanom 21. 

oktobra u Republičkom javnom tužilaštvu, a kome su prisustvovali predstavnici Republičkog 

javnog tužilaštva, beogradskog Privrednog suda, Višeg privrednog suda i Ministarstva 

kulture, dogovoreno da se deo Zakona o javnom informisanju, koji se odnosi na kažnjavanje 

medija po privrednim prestupima, ne primenjuje u praksi. Danas navodi da je imao uvid u 

dokument Republičkog javnog tužilaštva u kome se tvrdi da su izmene i dopune Zakona o 

javnom informisanju neprimenjive u praksi i da je stoga, ali i zato što pojedine odredbe nisu 

u saglasnosti sa Zakonom o prekršajima, potrebno izvršiti njegovu korekciju. 

Nataša Vučković Lesendrić, pomoćnica ministra kulture zadužena za medije, demantovala je 

ovakvu informaciju rečima da „niko nema ingerencije da donosi odluke o neprimenjivanju 

zakona koji je prethodno usvojila Skupština Srbije“. Vučković Lesendrić potvrdila je da je 

sastanak održan, ali je rekla da na njemu nije odlučivano. Informaciju o postignutom 

dogovoru da se Zakon ne primenjuje, demantovali su i Republičko javno tužilaštvo i Viši 

trgovinski sud u Beogradu.  

 

Reakcija ministarstva, tužilaštva i sudova je razumljiva, budujući da bi bilo krajnje 

neprimereno načelu podele vlasti, da izvršna i sudska vlast postižu dogovore o 

neprimenjivanju propisa koje je zakonodavna vlast donela. Kako god bilo, na skupu „Zakon o 

javnom informisanju - izazovi za medije i pravosuđe" koji su 31. oktobra organizovali USAID, 

IREX i Misija OEBS-a u Srbiji, čulo se da dva meseca nakon usvajanja Zakona o izmenama 

Zakona o javnom informisanju, ni jedan predlog za pokretanje postupka za privredne 

prestupe predviđene tim Zakonom, nije stigao u Trgovinski sud. Na istom skupu se, između 

ostalog, polemisalo upravo o činjenici da Zakon o izmenama Zakona o javnom informisanju 

predviđa kazne za privredne prestupe u visini do 20.000.000 dinara, dok je Zakonom o 

privrednim prestupima, kao osnovnim u toj oblasti, propisano da je najveća mera novčane 

kazne koja se može propisati za privredni prestup 3.000.000 dinara, što realno može dovesti 

do različitog tumačenja u praksi. 

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

1.3 Rok za upis dnevnih novina u Registar javnih glasila istekao je sredinom meseca. 

Prijavu za upis u Registar javnih glasila,  do 17. novembra, podnelo je ukupno 19 štampanih 

dnevnih glasila. Prema podacima APRa, do 17. novembra je registrovano 88 štampanih 

medija, osam televizija, nijedna novinska agencija, devet radio stanica, devet internet izdanja. 

Rok za upis u Registar sva javna glasila, osim štampanih dnevnih glasila, traje do sredine 

januara. 

 

Ovde podsećamo da je zakonodavac predvideo izuzetno visoke kazne za medije koji obavezu 

upisivanja u Registar ne ispune. U slučaju izdavanja javnog glasila koje nije upisano u 

Registar „nadležni javni tužilac dužan je da bez odlaganja pokrene postupak za privredni 

prestup pred nadležnim sudom i zatraži izricanje mere privremene obustave delatnosti 

izdavanja javnog glasila” (član 14a Zakona). Ukoliko izdaje javno glasilo koje nije upisano u 

Registar, njegovom osnivaču preti novčana kazna za privredni prestup od milion do 20 

miliona dinara, a odgovornom licu kod osnivača od 200.000 do dva miliona dinara, kao i 

zabrana delatnosti. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1 Savet Republičke radiodifuzne agencije obavestio je svojim saopštenjem od 4.11. 

javnost, a povodom navoda u medijima da će Televizija Palma započeti sa emitovanjem 

programa, da je to telo na sednici održanoj dana 29.10.2009. godine, postupilo po presudi 

Vrhovnog suda Srbije i doneo novu odluku kojom se preduzeću „Palma Ltd" d.o.o. Beograd 

zabranjuje da emituje program na području grada Beograda. Na istoj sednici Savet RRA je 

odbio zahtev preduzeća „Palma Ltd" d.o.o. Beograd za izdavanje dozvole za emitovanje 

programa za područje grada Beograda na kanalu 34/8. Vrhovni sud Srbije, navodi se u 

saopštenju, nije nikada naložio Agenciji da TV Palmi izda dozvolu za emitovanje TV 

programa za područje grada Beograda na kanalu 34/8, već samo da odluči o zahtevu od 

27.07.2006. godine, na način na koji će se otkloniti ranije načinjene povrede pravila 

postupka. Savet RRA to je i učinio na sednici od 29.10.2009. godine.  

 

Zakonom o radiodifuziji propisano je da je RRA nadležna da izdaje dozvole za emitovanje 

programa, a u odnosu na zemaljsko emitovanje na javnom konkursu. Podnosilac prijave na 

javnom konkursu koji je nezadovoljan odlukom Saveta RRA ima pravo da, u roku od 15 dana 

od dostavljanja rešenja o odbijanju prijave, podnese prigovor istom telu. Savet je dužan da 

odluku o prigovoru donese u roku od 30 dana od dana njegovog podnošenja, a protiv odluke 

donete po prigovoru može se pokrenuti upravni spor. U skladu sa Zakonom o upravnim 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

sporovima, sud u upravnom sporu, ako ne odbaci tužbu iz procesnih razloga, presudom tužbu 

uvažava ili odbija kao neosnovanu. Ako se tužba uvažava, sud poništava osporeni upravni akt 

i predmet vraća na ponovno odlučivanje. U konkretnom slučaju poništavanja odluke RRA, to 

praktično znači da Vrhovni sud poništava odluku i vraća predmet na ponovno odlučivanje 

Savetu RRA sa određenim nalozima koji se tiču otklanjanja konkretnih nedostataka koje je 

Vrhovni sud uočio u poništenoj odluci. Izuzetno, kada nađe da osporeni upravni akt treba 

poništiti, sud u upravnom sporu može, ali samo ako priroda stvari to dozvoljava i ako 

utvrđeno činjenično stanje pruža pouzdan osnov, upravnu stvar rešiti svojom presudom koja 

bi u svemu zamenila poništeni akt (spor pune jurisdikcije). U odnosu na odluke Saveta RRA 

koje bi se ticale izdavanja dozvola za emitovanje, Vrhovni sud nikada to nije radio, budući da 

po raširenom mišljenju, postupci za izdavanje dozvola za emitovanje su po svojoj prirodi 

takvi da se o njima ne može odlučivati u sporu pune jurisdikcije. U navedenom smislu izjave 

koje je vlasnik bivše Televizije Palma davao medijima o otpočinjanju sa emitovanjem 

programa, pre se mogu shvatiti kao pokušaj pritiska na RRA. 

 

2.2 Savet Republičke radiodifuzne agencije izrekao je meru upozorenja niškim TV 

stanicama Belami, JP Niška televizija i TV 5, koja je objavljena na oglasnim stranama 

dnevnog lista Politika od 18. novembra, jer 30 dana od emitovanja nisu čuvale „snimak svog 

celog jednodnevnog TV programa emitovanog dana 13. maja 2009. godine” niti su omogućile 

agenciji uvid u snimak tog programa. Sve tri stanice su tog dana, prema saznanju RRA, 

emitovale „programske sadržaje kojima se oglašavaju političke organizacije van predizborne 

kampanje”. Kada su zatraženi snimci programa, Niška TV dostavila je samo snimke pojedinih 

informativnih i autorskih emisija, u TV 5 razlog je bio kvar glavnog kompjutera za snimanje 

programa, a traženi celodnevni snimak nije dostavila ni TV Belami. Aneta Radivojević, 

direktorka i glavna i odgovorna urednica TV 5, pretpostavlja da bi navod o “oglašavanju 

političke organizacije van predizborne kampanje” eventualno mogao da se odnosi na skup 

Srpske napredne stranke u centru grada, ispred ulaza u TV 5 o kome ova stanica jeste 

izveštavala. 

 

Neispunjavanje obaveze čuvanja zapisa je prekršaj po Zakonu o javnom informisanju. Nije 

poznato da li je Ministarstvo kulture, kao nadležno da vrši nadzor nad sprovođenjem ovog 

Zakona, podnelo zahtev za pokretanje prekršajnog postupka u konkretnom slučaju. RRA se 

prilikom izricanja upozorenja pozvao na obavezu emitera da Agenciji omoguće uvid u 

podatke i ostalu dokumentaciju koja se odnosi na predmet nadzora, te na činjenicu da je 

nedostavljanjem snimka celog jednodnevnog TV programa emitovanog 13. maja 2009. 

godine, praktično onemogućena RRA u vršenju nadzora. 

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

2.3 Kablovski operateri KDS, IKOM i SBB saopštili su 16. novembra da neće emitovati 

programe sa zabavno-muzičkim sadržajem tokom trodnevne žalosti u Srbiji proglašene 

povodom smrti patrijarha Srpske pravoslavne crkve Pavla. Svi operateri pozvali su se na 

preporuku koju je uputila RRA. KDS saopštio je da će zbog smrti patrijarha Pavla u danima 

žalosti biti trajno ili povremeno isključeni svi radio kanali i TV kanali HRT 1 i 2, Zone Club, 

Vizant, Fox life, BBC Prime, VH 1, OBN, Melos, MTV Adria, DSF, TV E, Kanal 5, RT CG, 

Fashion TV, RAI Uno, MTV Hits, VH1 i Enter. Dnevni list Danas tvrdi da se u poruci Službe 

za nadzor i analizu RRA, koja im je prosleđena iz SBB-a, a na osnovu koje je SBB doneo 

odluku o neemitovanju pojedinih TV kanala, navodi sledeće: „Molimo Vas da se postarate da 

emiteri koji se ne pridržavaju pravila o obeležavanju dana žalosti budu tehnički onemogućeni 

da distribuiraju takav program preko Vašeg operativnog sistema“. Odbor za kulturu i 

informisanje srpskog parlamenta je zatražio od Republičke radiodifuzne agencije da mu 

dostavi obrazloženje o uputstvu koje je uputio emiterima povodom dana žalosti zbog smrti 

patrijarha Pavla. Odbor je, takođe, zatražio i informaciju na koga se to uputstvo odnosi. “Ne 

znam po kojim su kriterijumima donete odluke da se kompletno isključe programi pojedinih 

TV kanala, ali RRA ne podržava ovakav postupak” izjavio je Goran Karadžić, zamenik 

predsednika Saveta RRA. On je takođe dodao da je dan žalosti u Srbiji i da treba prilagoditi 

programe domaćih kanala, ali da „inostrane programe ne treba dirati“. 

 

Po Zakonu o obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", 

br. 101/2005) radiodifuzne organizacije za informisanje javnosti na teritoriji Srbije, dužne su 

da u svojim programima, uključujući i emisije namenjene inostranstvu, na dan proglašenja 

dana žalosti emituju odluku o proglašenju dana žalosti i o programu njegovog obeležavanja 

koju donosi nadležni organ Republike Srbije ili telo koje on odredi, obaveste javnost o 

skupovima sećanja koje povodom dana žalosti organizuju nadležni organi Republike Srbije ili 

tela koja ona odrede, umesto humorističkih, zabavnih, folklornih i drugih emisija sa 

zabavnom i narodnom muzikom, emituju muziku i emisije prikladne danu žalosti, kao i da 

usklade detaljnu programsku šemu u vreme dana žalosti. Zakonom nisu predviđene bilo 

kakve obaveze koje bi se odnosile neposredno na kablovske operatore, niti za strane 

radiodifuzne organizacije čiji se programi distribuiraju u Srbiji. Evropskom konvencijom o 

prekograničnoj televiziji, koju je Srbija ratifikovala, predviđeno je da će države ugovornice 

osigurati slobodu izražavanja i informisanja u skladu sa članom 10. Konvencije za zaštitu 

ljudskih prava i osnovnih sloboda, garantovati slobodu prijema i da neće na svojim 

teritorijama ograničavati reemitovanje programskih usluga koje su u skladu sa odredbama te 

konvencije. 

 

 


